De juf las ons een verhaaltje voor over Stippe die een knutselopdracht had gekregen van de koning. Hij moest een voederhuisje in elkaar timmeren.
Stippe is een klein, geel, leergierig mannetje dat ons vanalles leert over stapsgewijs te werk gaan en een flinke houding in de klas.
Omdat de Zwarte Pieten het deze weken zo druk hebben met al hun taakjes die ze moeten volbrengen, wilden wij hen graag helpen door pepernotenmachines te maken. Om niet zomaar onbezonnen aan het werk te gaan, gingen we stapsgewijs zoals Stippe het ons geleerd heeft, aan het werk.
1. Wat moet ik doen? -> een pepernotenmachine maken die werkt en de pepernoten sorteert in bakjes of zakjes
2. Hoe ga ik het doen? -> we schreven onze eisen op een blaadje, legden verschillende ideetjes bij elkaar, tekenden een plan uit, stelden een materiaallijstje op, verzamelden heel wat materiaal van op school en thuis,...
3. Nu ga ik het doen. -> In groepjes knutselden we de machines beetje bij beetje zorgvuldig in elkaar. Regelmatig namen we de tijd om de machines te testen en bij te sturen.
4. Ik controleer mijn werk. -> De machines werden deskundig getest en... GOEDGEKEURD !
Knap gewerkt allemaal ! 👌👍
Geen opmerkingen:
Een reactie posten